Stěhování je pro někoho noční můrou, pro jiné novou příležitostí. Mne stěhování vždycky spíš bavilo. Jako dítě jsem byla nadšená z nového pokojíčku, na návštěvě v Kanadě jsem si chtěla vyzkoušet, jak se bydlí v tom dokončovaném novém domě. To byly ty zábavnější akce, kdy jsem zabalila jeden pokoj a víc nebylo mou starostí. Později s dětmi jsme se stěhovali 4x během 5 let, to už taková legrace nebyla.
Ale rozhodně to byla skvělá příležitost ke zjednodušení života i bydlení. I když toho bydlení zařízeného podle svého jsem se nedočkala do dneška. Ale o tom někdy jindy.
Tenhle článek je primárně o stěhování svépomocí a bez časového stresu. Vyzkoušeli jsme si stěhování z bytu, ve kterém jsme bydleli 8 let, a který měl úložné prostory plné nářadí a věcí na koníčky, do bytu ve městě. Stěhování po městě, sice jen na druhý konec ulice, kde jsme ale autem museli objet celý blok. Stěhování z velkého bytu do malého již zařízeného, který jsme používali na víkendy. A na závěr ještě stěhování při rekonstrukci, která se z 1/3 bytu nakonec rozšířila do celého a všechno muselo pryč.
Stěhování vše za jeden den jsme nemuseli absolvovat nikdy, ale na to bych zvolila profesionály na převoz. Takže třídění a balení jsme vyzkoušeli a našli si nejefektivnější variantu. Vy už se můžete jen inspirovat.
Co nás čeká při stěhování si asi umíte představit – zabalit, přestěhovat, rozmístit. Zní to jednoduše. Pokud chcete, aby vaše stěhování bylo opravdu efektivní, bude těch bodů více.
Efektivní stěhování
- Vytřídění věci dopředu
- Balení (co, do čeho, kdy, jak označit) maximum věcí dopředu
- Vlastní den D – auto s vozejkem nebo dodávka a pomocníci
- Vybalování (jak, kdy, kam)
Detaily, na které možná nemyslíte, ale které pomohou.
- Dejte děti někomu na hlídání, bavit je to dlouho nebude a spíš vám přidělají práci
- Zabalte si tašku na přespání, ať nehledáte o půlnoci kartáček a čisté prádlo
- Připravte si jídlo – ať už zmražené, telefon na rozvoz pizzy, anebo i různé studené svačinky a lahve s pitím
- Zvažte půjčení dodávky, je to rychlejší
A nebojte se stěhování dopředu. Využijte ho jako příležitost:
- Zrevidovat, co vlastně za věci máte
- Najít věci, o kterých ani nevíte, že je máte
- Lépe věci uspořádat
Vytřídění věcí
Vytřídění věcí to je kapitola sama pro sebe, věnovala jsem tomu samostatný článek Pryč s tím. Určitě je dobré začít s velkým předstihem. Vytřídění stojí nejenom spoustu času, ale také energie se věcí skutečně zbavit.
Drsná varianta balení, když nemáte čas třídit dopředu a chcete se zbavit nepotřebných věcí, je zabalit jenom to, co skutečně potřebujete a používáte. Když nebudete muset brát každou věc do ruky, ušetříte plno času a nebudete přemýšlet nad žádným „co kdyby“. A zbytek pak do pytlů a na charitu nebo do popelnice.
Balení
- Sežeňte si dostatek krabic
- Promyslete si systém
- Zabalte dopředu, abyste v den D mohli už jen nosit.
Obalový materiál
Krabice, bublinkaté výplně, velké pevné pytle, ziplocy, izolepa, stretchfolie, lámací nůž patří k základní výbavě. Další level jsou barevné samolepky pro označení místností.
Krabic budete potřebovat více než si myslíte. Přesný počet si nepamatuji, ale bylo jich určitě víc než 40. Naštěstí jsme se nikdy nemuseli přestěhovat najednou, takže jsem mohla krabice vybalit a zabalit opakovaně.
Stěhovací krabice jsme měli banánové, které jsme sbírali po supermarketech (u nás byli ochotní např. v Bille, Kauflandu, Lidl ne), také jsme dostali nějaké ve velkoobchodu. Výborné byly stěhovací krabice z Ikei. Nemuseli jsme je kupovat, protože jsme si je půjčili od kamarádky, která je má složené ve sklepě a občas je někomu půjčí. Část krabic jsme měli půjčených z práce. Nebo je lze půjčit ze stěhovací firmy.
Banánové krabice jsou pevné, ale nejsou moc velké. Využijete na těžké věci jako je sklo a knihy.
Velké stěhovací krabice z Ikei byly dost pevné, snazší na poskládání než ty půjčené ze stěhovací firmy, které se musely slepit.
Mně se osvědčilo dát co nejvíc věcí do velkých krabic, i když měly věci svůj pevný obal. Lépe se skládaly na sebe, rychleji se s nimi manipulovalo a přenášelo.
Systém balení
Sice si říkáte, že si krabice popíšete, ale až budete hledat volné místo pro další a další věci, popisování bude to poslední, na co si vzpomenete.
Ať už použijete barevné samolepky pro označení místností nebo krabice popíšete názvem místnosti, určitě se hodí přidat ještě číselný kód. Č.1 označuje základní vybavení, které budete potřebovat vybalit jako první. Číslo 2 je pro většinu ostatních věcí, které budete potřebovat v brzké době. Číslem 3 jsem označovala krabice, které můžou zůstat zabalené a nebudou nějaký čas potřeba. Já jsem moc nepopisovala, protože jsem hned vybalovala, ale u krabic č.3 je to nutnost.
Barevné označení krabic využijete už při vnášení krabic do bytu. Označte barevně i jednotlivé místnosti (nejjednodušeji barevný papír přilepený na stěnu/dveře). Tím se každá krabice dostane, kam má a nebudete muset později přenášet po bytě sem a tam a hledat, kde skončila krabice s ručníky a mýdlem.
Balení – co, kam, jak
- Využijte vše, co máte
- Vyřízněte do boků krabic otvory ve tvaru madel, ať se lépe nosí
- Vyfotografujte si původní umístění knih, věcí na komodách a sezení v obývacím pokoji, a hlavně zapojení elektroniky
- Těžké předměty, knihy, konzervy zabalte do kufrů na kolečkách
- Šuplíky, které vyndáte z nábytku, aby byl lehčí, můžete nechat buď naplněné, nebo je můžete využít jako boxy na boty, aby se nepomačkaly a nezmizely v hromadách krabic. Plné je obalte stretch folií.
- Ručníky, utěrky, ponožky apod. použijte místo obalu na křehké předměty – nádobí, sklo. Využít můžete i nafouklé ziplocy
- Kabely do ruliček od wc papíru a popsat k čemu jsou, nebo na ně přilepte papírovou pásku a na tu popište
- Drobné předměty nasypte do ziploců. Použít můžete třeba i obal na brýle nebo šperkovnici pro přibalení dalších věcí
- Ziplocy si připravte i na šroubky z rozmontovaného nábytku. Ideálně uzavřený pytlík přilepte izolepou přímo ke kusu nábytku, ke kterému patří.
- Oblečení a peřiny balte do pytlů. Na věci na ramínkách můžete natáhnout odspodu pytel a přestěhovat je „pověšené“
- Peřinou můžete obalit TV
- Nechte si po ruce krabici na věci, kterých se chcete zbavit
Obrázková inspirace na Pinterestu.
Časový harmonogram balení
Záleží kolik máte věcí. Můžete začít klidně 4 týdny předem. Začněte věcmi a místnostmi, které téměř nepoužíváte – garáž, úložné prostory, sezónní věci. Čím více máte času, tím více prostoru probrat, co skutečně potřebujete. Uložení a označení sezónních věci nepodceňte obzvlášť při rekonstrukci, protože ze 3 týdnů jsou rázem 3 měsíce a budete je potřebovat. Také se podívejte, jaké máte doma potraviny a snažte se vyjíst zásoby a mrazák.
Potom pokračujte věcmi, bez kterých se obejdete, jako jsou dekorace, sváteční porcelán.
Pokračujte věcmi a prostorami, bez kterých se chvíli obejdete – knihovna, kancelářské potřeby a dokumenty, ložní prádlo a peřiny pro návštěvy, sportovní vybavení apod. U dokumentů pozor, co budete potřebovat hned – vypovědět pojištění, změnit trvalé bydliště – to změňte klidně už 2 týdny předem, ať to nemusíte řešit mezi vybalováním.
Pak může přijít na řadu kuchyně a zábava. V kuchyni si nechte základní věci, bez kterých se neobejdete. Zabalit můžete část trvanlivých potravin, spotřebiče. Dál můžete zabalit elektroniku, hry, hračky a oblečení, které není nezbytné.
Den před stěhováním rozeberte nábytek, zabalte koupelnu. Počítejte, že musíte odmrazit lednici či mrazák, což u velkého bude trvat 24 hodin. Zmražené potraviny den před stěhováním namražte a obalte do novin a vložte do termotašek, popř. je zabalte do utěrek či do peřin.
V den stěhování zabalte spaní a tašku na 1. noc. Do toho přijde oblečení na převlečení a na první dny, toaletní potřeby a kosmetiku, ručník, pyžamo, důležité papíry, léky, hračky pro děti či psa apod. raději počítejte jako byste jeli na týden.
Zabalte také box na první den se základním vybavením, který vám ušetří hledání. Do něj dejte toaletní papír, úklidové prostředky, hadry, smetáček a lopatku, nabíječku, nářadí na montáž nábytku, lahve s pitím a skleničky, svačinu. Počítejte s tím, že první den nebo možná i víc dní nebudete vařit. Připravte si zamražená jídla nebo telefon na pizzu.
A jde se na to.
Vlastní stěhování
Stěhovací auto
Pokud se stěhujete sami, zvažte půjčení dodávky. Ušetří vám hodně cest autem s vozíkem. Při nakládání myslete na to, že nejtěžší věci patří za sedačky dolů.
Při stěhování ve městě na sídliště nebo ze sídliště, si zjistěte dopředu, kde můžete zaparkovat. U nás parkovala auta i před vchodem, takže jsme si tam museli den dopředu dát krabice s provázkem a cedulí stěhování.
Požádejte pár kamarádů o pomoc.
Je to chaos Pár dní sněhu v Praze a bylo rychlejší naložit saně a dojet s nimi až do výtahu na druhém konci ulice, než nakládat auto, objíždět blok a vykládat
Vybalování
Pokud máte dost času nebo dostatečné úložné prostory, věnujte uložení věcí péči a najděte jim nejlepší místo. Jakmile je někam dáte dočasně, přestanete je za chvíli vnímat.
Pokud jste měli osvědčené uložení, neměňte ho.
Když se stěhujete ve spěchu, a pak hned do práce, začněte největšími úložnými prostory. Do kuchyně a šatních skříní vyprázdněte co nejvíc krabic. Přerovnání a rozmyšlení nejlepšího uložení budete muset udělat za pochodu. On stejně nový byt přinese jiné rituály a jiné potřeby. Pozor na poslední 3 krabice, u kterých nevíte, kam s tím. Když je nevybalíte během 14 dní, přestanete je vidět. My jsme takhle našli plno věcí po roce při dalším stěhování, protože zůstaly v nevybalené krabici zastrčené za skříní.
Ze zákona máte nárok na volno při stěhování, ale ne na placené.
Změnu adresy udělejte třeba týden dopředu, ať na to nemusíte potom myslet. Nahlásit ji musíte všem úřadům –na obecním úřadě, registru vozidel, finančním úřadě, živnostenském úřadě, na zdravotní pojišťovně a správě sociálního zabezpečení. Dále musíte přehlásit energie, internet, pojistky. Změnu je potřeba nahlásit také v zaměstnání, ve škole, na kroužcích a v zájmových klubech, v bance, pojišťovně, spořitelně a u mobilního operátora.