Tipy od odbornice na finanční gramotnost Veroniky Svobodové
Jako většina rodičů často řeším, jak dětem vysvětlit, proč pracujeme, co pro nás znamená hodnota peněz a jak s nimi správně zacházet. V tomto rozhovoru s Veronikou Svobodovou se podíváme na finanční gramotnost dětí, a jak je v této oblasti vzdělávat. Probereme témata jako kapesné, dětské účty a jak dětem přiblížit finanční zodpovědnost v jejich každodenním životě.
Jaký je podle Vás ideální věk pro začátek vzdělávání dětí v oblasti peněz?
Jakmile se dítě začne zajímat o peníze/čísla, mám vyzkoušeno od cca 4 let. Ačkoliv ještě nechápe třeba čísla, je schopné pochopit hodnotu, směnu, obchod, také již chápe, že věci nejsou zadarmo. Je schopné si např. i šetřit na nějakou hračku apod.
Jaké jsou nejdůležitější finanční principy, které by měly děti znát před vstupem do dospělosti?
To je skvělá otázka! Určitě by měly znát:
- Základy finančního plánování: Naučit se, proč a jak sledovat příjmy a výdaje, a jak si vytvořit rozpočet – finanční plán, který pomůže udržet finance pod kontrolou.
- Spoření: Pochopení důležitosti spoření a vytváření peněžní rezervy pro neočekávané výdaje nebo budoucí cíle.
- Zodpovědné používání platebních karet: Jaký je rozdíl mezi platební a kreditní kartou, jak správně používat platební karty, aby to bylo bezpečné a aby se vyhnuli zbytečným dluhům, poplatkům a vysokým úrokům.
- Investování: Základní znalosti o investování a jak mohou investice pomoci růstu jejich peněz v průběhu času.
- Dluh a úvěry: Co to je dluh a jaké má formy. Jak fungují půjčky a úvěry, a jak se vyhnout nadměrnému zadlužení.
- Finanční cíle: Jak si stanovit krátkodobé a dlouhodobé cíle v oblasti peněz a vůbec bohatství a jak je dosáhnout.
- Finanční gramotnost: Pochopení základních ekonomických pojmů jako je hodnota, směna na trhu, rozdíl mezi chci a potřebuji a jak číst a rozumět některým finančním dokumentům.
- Pojištění: Proč a kdy může být důležité mít pojištění a jaké typy pojištění jsou k dispozici
Jaké aktivity mohou pomoci dětem pochopit hodnotu peněz?
Hrajeme k těmto tématům s dětmi zábavné hry, zkoušíme si různé scénky, čteme pohádky, vyprávím dětem různé příběhy. Vše proto, aby děti napřed dobře chápaly hodnotu věcí, ale i práce. Můj kurz nezačínáme s dětmi počítáním peněz, ale vlastně vysvětlením toho, jakou hodnotu přestavují, kde se vzaly, proč a k čemu je vůbec máme. Vlastně jim dětskou formou vysvětluju dva nejstarší ekonomické zákony, které kdysi dávno zformulovali angličtí osvícenci.
Jaké jsou nejčastější chyby, které rodiče dělají při výuce finanční gramotnosti?
Nevysvětlí dětem hodnotu jako takovou. Také dětem předávají málo zodpovědnosti, rozhodují za ně. Naopak někteří jim dají svobodu, ale bez vysvětlení důsledků. Takže zásadní je v tom najít tu správnou rovnováhu.
Jaké praktické tipy můžete doporučit pro zábavné a efektivní učení o penězích?
Za mě jsou to hry a pohádky. Pak samozřejmě reálný život. Situace, které doma zažíváme jako jejich rodiče, s dětmi můžeme probrat a vysvětlovat jim je. Děti se nejvíce učí nápodobou, hlavně od svých rodičů.
Jak může rodinný rozpočet sloužit jako nástroj k učení dětí o financích?
Rodinný rozpočet je výborný nástroj, protože je to vlastně reálný život rodiny a zasvěcovat děti do těchto věcí je velmi důležité.
Nemůže být dětský bankovní účet kontraproduktivní? Peníze na účtu dítě reálně nevidí a může mít problém představit si, kolik má k dispozici. Jak ovlivňuje finanční gramotnost, když dítě pracuje s virtuálními penězi, které nejsou hmatatelné?
Právě proto moji výuku finanční gramotnosti dětí vždy začínám vysvětlením toho, co je to hodnota a jak se hodnoty směňují na trhu. Poté je i pro menší děti jednodušší pochopit, proč peníze představují hodnotu a jakou. Najednou pak už nejsou peníze vůbec abstraktní, i když jsou na bankovním účtu. Veškeré transakce s penězi na něm pak také přestávají být abstraktní.
Jakým způsobem by měly školy začlenit finanční vzdělávání do výuky?
Nejlepší by byl samostatný předmět, nebo alespoň projektová výuka. Umět zacházet s penězi je pro život v 21. století velmi důležité pro úspěšný život.
Jaké nástroje nebo hry byste doporučila pro výuku finanční gramotnosti?
Hry, pohádky, příběhy a rozhovory.
Jak reagují děti na konverzaci o penězích a jak je udržet motivované?
Nedělat to formou přednášek, ale udělat to co nejvíce interaktivní.
Jaké změny vidíte ve finanční gramotnosti mezi generacemi?
Všechny generace tak nějak tuší, že finanční gramotnost je důležitá. Přístupy k ní jsou ale různé. Starší generace volí konzervativnější varianty ve svém přístupu k financím. Jsou opatrnější. Mladší generace je otevřenější k novým finančním technologiím a investičním. Často využívají mobilní aplikace pro správu financí, investují do kryptoměn a jsou ochotnější riskovat. Tento trend je podporován snadnějším přístupem k informacím a vzdělávání v oblasti financí.
Děkuji za rozhovor.
Veronika Svobodová je maminkou tří dětí, absolventkou Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity a certifikovanou pedagožkou volného času. Má 5 let zkušeností jako kontrolorka na Nejvyšším kontrolním úřadě a auditorka v konzultantské společnosti. Jako lektorka finanční gramotnosti pro malé školáky pomohla více než 500 dětem pochopit základy hospodaření s penězi. Více se o ní můžete dozvědět na stránce jejího projektu Ekonomie hrou.
Chcete číst dál? Zkuste 20 důvodů, proč by měly děti odložit mobil a hrát hry venku i doma?
Nebo něco oddychového? Kaluž nebo alpská voda a sny o dovolené